IMAG0357

9. december – Succesen i en clementin

Nå. I weekenden skulle der så have været julebagning på programmet og julekalender her om, hvad det lille barn kan lære af at være med til julebag, men undertegnede lagde sig med en virus. Så lillemanden blev i stedet spist af med clementiner, imens hans søskende var hhv hos deres farmor og farfar / med faren på arbejde.
Men det er jo også en dejlig juleting. Clementiner. For et lille barn er det næsten som julegaver: Det sjoveste er at åbne dem!

Det træner selvfølgelig finmotorikken, og at lykkes med at skrælle en clementin er en succes i sig selv. At håndtere hele processen motorisk, koncentreret, overskue fra start til slut:

Holde clementinen med den ene hånd, skrælle med den anden, lægge skrællen et aftalt sted. Med det store børnehavebarn kan man med øve sig i at skrælle lange skræller og finde sjove figurer i dem – måske bogstaver?

 

Og så åbne frugten, så den deler sig i to lige store halvdele. Oplevelsen af at den runde form pludselig skifter til en anden. Og så kan man tælle bådene. Det er altsammen barnets matematisk-logiske sans, der stimuleres.

Man kan også foreslå at dele clementinen med en anden? Det er en rar følelse at dele noget med nogen, at vise, at man har forstået konceptet “at deles”. Det er den sociale kompetence.

Til sidst smages der. Taler I om det hele undervejs, som beskrevet ovenfor, så har du et rigtig godt grundlag for at stimulere barnets sprog. Især hvis I gentager det hele i morgen – det er jo mange clementiner, der skal onduleres i december!

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *