vikingeskib

Om fagbøger for børn – og læselyst

I går var Lene og jeg på Vikingeskibsmuseet med alle vores unger – mine fire og Lenes to.

Hjemme hos mig har vi nemlig læst bogen Sørøvere, og da vi havde læst kapitlet om vikinger, syntes jeg, det var oplagt at besøge museet i vinterferien sammen med Lene og Anton og Jonathan, som bor i Roskilde og som er Tues og Pelles venner.

Sørøvere er en gedigen fagbog, som handler om sørøvere gennem tiden. Det er en historiebog og sprogligt har den ikke 3-6-årige som primær målgruppe. Alligevel er det lykkedes mig at læse den højt for hele børneflokken på 3, 6, 9 og 13 (!) år om aftenen inden de smås sengetid. Jeg er ganske overrasket over, at det kunne lade sig gøre! Men jeg har nogle bud på hvorfor:

Interesse og nysgerrighed

Tue har selv valgt bogen på skolebiblioteket af interesse. Det er typisk for drenge at vælge fagbøger, og han interesserer sig for emnet, fordi det er spændende, dramatisk, fuld af action og appellerer til fantasien. Han ved selvfølgelig allerede, hvad sørøvere er, han har set film om sørøvere og har været klædt ud som sørøver.
Tilfældigvis har Sif på 9 år lige arbejdet lidt med emnet i skolen og Malte har for nyligt set alle Pirates of Caribien-filmene.
Forkundskab er et godt udgangspunkt for lysten til at læse en bog!

Overskuelig tekst og mange illustrationer

Hvert kapitel i bogen fylder to sider, dvs. et opslag, og har en kort introduktionstekst. Herudover er der mange illustrationer – fotografier og historiske malerier/tegninger – med billedtekst. Det tager derfor 20-30 min. at læse og tale om et enkelt opslag. Selvom sproget var svært, valgte jeg at læse, hvad der stod. Herefter forklarede jeg med mine egne ord. Hvis interessen er der og der er billeder, barnet kan kigge på, imens man læser, er voksensprog ikke en dårlig ting at lytte til. Det bliver næsten en sanselig oplevelse for barnet, som lytter til flowet i sætningerne og smager på de mærkelige ord. Det vækker lysten til at forstå ordene.

Læsestunden kan være en hyggestund på tværs af alder

Jeg læser hver aften for alle fire børn, inden de små skal sove. Godnathistorie har bestemt ikke altid været på programmet hjemme hos os, da det som oftest er mig alene, der putter alle børn. Mere om det en anden gang. I hvert fald er essensen af denne læsestund, at vi er tæt sammen, slapper af, hygger. Det er et rigtig godt udgangspunkt for at lytte til en god bog. Og nu hvor Pelle på 3 har så stort et ordforråd og finder interesse i at forstå verden ved at kigge på illustrationer, kan han godt læse med, selvom han ikke forstår alt.
Find ud af, hvornår det fungerer bedst i jeres dagligdag at læse, så det bliver til en hyggestund med ro og koncentration nok til, at barnet kan blive opslugt af bogen. Der kan være mange svære ord i en fagbog, så det kræver noget ekstra at fastholde barnet.

Fagbøger giver viden og læselyst

Turen til vikingeskibsmuseet gav mig et indblik i, hvor meget Pelle faktisk havde forstået af læsningen i bogen om vikingetidens sørøvere. Han havde simpelthen fået en forforståelse for skibene, fordi han havde set og hørt om dem i bogen. Derfor løb han målrettet hen til både de rekonstruerede fund og de mindre modeller i montrene, kiggede længe på dem, fortalte om dem og kunne svare på spørgsmål.

 

Ja, små børn er videbegærlige. Hvad interesserer dit barn sig for? Læs en fagbog om det!
Bøger er en del af børns videnscyklus: Jeg ved noget – jeg læser noget – jeg ved noget (mere) – jeg oplever og forstår verden – jeg ved noget.

/Stine

[social_share/]

 

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *