Andreasogfjolledefyre2shweb

Den gode legecirkel bliver til læring

Smålingers ‘leg og læring’s-kits lægger op til voksen-barn-leg, MEN tanken bag dette er, at fælleslegen nærer barnets selvværd og motivation til senere at invitere den voksne til at lege igen OG til selv at lege videre. Det er sådanne succesoplevelser, der skaber læring.

Når du leger med dit barn, viser du barnet, hvordan man kan lege, og hvad barnet kan. På den måde styrker du ikke bare barnets sprog, motorik og selvværd. Fælleslegen bliver også en slags storytelling, en referenceramme, som dit barn senere kan agere erfarent indenfor eller “fortælle” videre på.

Man kan kalde det en god legecirkel. Og nu lyder det måske meget omfattende, men det er ganske simpelt.

Et eksempel fra vores hverdag

Pelle på 3 år finder en pose med ærteposer derhjemme.

“Skal vi lege?”, spørger han sin mor (Stine).

Sidste gang han legede med dem, var han 1,5 år. Men det er tydeligt, at han har en ny erfaring, som motiverer ham til at indbyde til fællesleg:
Han viser, hvordan ærteposerne skal op på hovedet og ned på foden, som bliver løftet højt op. Og mor skal gøre det samme som Pelle. De fine ærteposer (som Lene selvfølgelig har syet til Stines rytmik) er nu blevet hans kæreste eje, og bliver vist frem i børnehaven.

Her kan personalet fortælle, at de flere gange har leget og sunget med ærteposerne til fødselsdags-rytmik. Pelle har nu mest kigget på i den store gruppe børn (hvilket er derfor, vi i vores institutionskits anbefaler, at man laver lege og aktiviteter i små grupper, men det er en anden snak).

Her er den gode legecirkel

Pelle er med til fællesleg med ærteposer i børnehaven – Pelle har en god oplevelse (på trods af at han ikke deltager aktivt, hvilket anerkendes, så den gode stemning bevares) – Pelle husker legen, da han finder mors ærteposer – Pelle inviterer mor til at lege – Pelle fortsætter selv med at lege og eksperimentere med ærteposerne – Pelle lærer hurtigt at kaste og gribe ærteposerne, balancere med dem og lægger dem på rad og række og tæller dem, ligesom Jonathan på billedet herunder.

[ipic id=”555734497854497258″ size=”350″ link=”yes”]

Idéer til leg med ærteposer

Hjemme hos Lene har Jonathan på 3 år været så heldig at kunne lege med Smålingers ærteposer, De Fjollede Fyre, som er i forskellige farver/mønstre og fire forskellige former: Kvadrat, rektangel, trekant og rund. Der er to af hver form, så de kan matches to og to efter form og farve.
Jonathan synger med på sangen, som Lene har på sin tlf., og leger sanglegen – og så finder han selv på lege (til inspiration for os):) Vi har samlet dem og skrevet et par til, så du kan se, hvad man kan bruge dem til og så du kan blive inspireret. Ærteposerne kan i nogle af legene sagtens erstattes af andre ting.

[ipic id=”526861704224317806″ size=”350″ link=”yes”]
♥ Jonathan siger: “Hvaffor en peger du på?” Mor siger en farve eller en form, og så finder Jonathan den til hende, og finder bagefter den der matcher til sig selv.

Andre lege:

♥ Lad barnet finde par, der matcher

♥ Giv barnet instrukser: “Tag en orange/rund/en med stjerner” osv.

♥ Giv barnet længere instrukser: “Tag en blå og sæt den på dit hoved”

♥ Kast en ærtepose til hinanden og sig et sjovt ord eller barnets navn samtidigt

♥ Kast ærteposerne i en papkasse. Lad dem flyve op af kassen bagefter, så de lander omkring jer

♥ Klip huller i en papkasse og lad barnet proppe ærteposerne ind i kassen og tage dem ud igen

Sangleg og læsning med en Fjollet Fyr

[social_share/]

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *