“Jeg keeeder mig …” – Om familiens betydning
Vores St. Bededagsferie startede med, at mine to drenge på 7 og 13 gik i selvsving af kedsomhed/rastløshed. “Jeg keder mig … Der er ikke noget at lave herhjemme … Det er meget sjovere at være sammen med sine kammerater …”
Der er gang i den i daginstitution og skole. Kammerater, man leger, snakker, har det sjovt med. Aktiviteter man skal eller kan vælge at deltage i. Så når det er weekend eller ferie, kan det være svært bare at være sig selv. Lande. Og finde roen.
Nogle gange skal familien igennem en masse skrig og skrål og konflikter børnene imellem / børn og voksne imellem / (og voksne imellem?!), før alle er afslappede og nyder hinandens selskab / familiens fællesskab. De større børn beklager sig, mens de mindre børn hyler over det mindste eller forlanger at mor og far skal underholde og lege hele tiden.
Så gælder det om at have is i maven. Tro på, at det er vigtigt, at alle kommer ned i gear. Og stille og roligt hive fiskene i land (uden at nogensinde at have prøvet at fiske kom dette billede lige til mig): Hive linen lidt ind – “Jeg vil gerne have, vi allesammen er hjemme i dag.” Give lidt snor – “Ja, vi kan godt spille kort.” Hive linen længere ind “Vi skal have ordnet haven i dag. Kom, så kan du hjælpe med at fylde jord i krukkerne”.
Som det ses på billedet herunder, gav ældstebarnet den gas i haven efter at have kedet sig hele formiddagen. Uden at kny. Han startede med at slå græs med den nye græsslåmaskine, og derefter ville han rigtig gerne luge jordbærbedet for ukrudt (en meter højt, inkl. brændenælder). Sammen med sin far og sin lillesøster på 9.
Det gav ham både motion, hands-on erfaring, viden om planter og det stimulerede hans samarbejdsevner. Det gav ham tilfredsstillelse ved at udføre et arbejde og se et instant resultat af det (fra ukrudtskaos til bed med frigjorte jordbærplanter).
Og vigtigst af alt: Det styrkede hans selvværd. Fordi han bidrog til familiens fællesskab og fik anerkendelse for det.
Jeg læste for nogle måneder siden om en dansk videnskabelig undersøgelse af, hvad der har størst betydning for et ungt menneskes succes med at gennemføre en uddannelse og trives i sit liv (og jeg kan simpelthen ikke finde den igen, så jeg kan desværre ikke linke til den). Undersøgelsen viste, at familiens fællesskab har afgørende betydning. Fælles måltider, samtaler om kulturelle, politiske og sociale emner, respekt for og anerkendelse af hinanden. Konklusionen var: Familien kan øge barnets læring.
Og det starter fra den dag, barnet bliver født.
Få konkrete idéer til, hvordan du stimulerer dit barn fra dag ét i et respektfuldt, anerkendende familiefællesskab med vores 7-siders guide “5 tips til at booste dit barns læring”:
[aio_button align=”center” animation=”none” color=”orange” size=”medium” icon=”none” text=”5 tips til at booste dit barns læring” relationship=”dofollow” url=”http://smalinger.us6.list-manage1.com/subscribe?u=8006950652cb771ceba874e9e&id=ac932115ab”]
/Stine
[social_share]
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!